Beruflich Dokumente
Kultur Dokumente
Purpose: The goal of the interdisciplinary Clinical Research Unit KFO179 (Biological Basis of Individual Tumor Response in Pa-
tients with Rectal Cancer) is to develop an individual Response and Toxicity Score for patients with locally advanced rectal cancer
treated with neoadjuvant radiochemotherapy. The aim of the present study was to find a reliable and sensitive method with easy
scoring criteria and high numbers of cell counts in a short period of time in order to analyze DNA damage in peripheral blood lym-
phocytes. Thus, the cytokinesis-block micronucleus (CBMN) assay and the chromosome aberration technique (CAT) were tested.
Materials and Methods: Peripheral blood lymphocytes obtained from 22 patients with rectal cancer before (0 Gy), during
(21.6 Gy), and after (50.4 Gy) radiochemotherapy were stimulated in vitro by phytohemagglutinin (PHA); the cultures were then
processed for the CBMN assay and the CAT to compare the two methods.
Results: A significant increase of chromosomal damage was observed in the course of radiochemotherapy parallel to increas-
ing radiation doses, but independent of the chemotherapy applied. The equivalence of both methods was shown by Westlake’s
equivalence test.
Conclusion: The results show that the CBMN assay and the CAT are equivalent. For further investigations, we prefer the CBMN
assay, because it is simpler through easy scoring criteria, allows high numbers of cell counts in less time, is reliable, sensitive, and
has higher statistical power. In the future, we plan to integrate cytogenetic damage during radiochemotherapy into the planned
Response and Toxicity Score within our interdisciplinary Clinical Research Unit.
Key Words: Rectal cancer · Neoadjuvant radiochemotherapy · Micronuclei · Chromosome aberration technique ·
Lymphocytes
Vergleich von Mikronukleus- und Chromosomenaberrationstechnik für die Dokumentation zytogenetischer Schäden
bei neoadjuvant radiochemotherapierten Patienten mit Rektumkarzinom
Ziel: Ziel der interdisziplinären Klinischen Forschergruppe KFO179 (Biological Basis of Individual Tumor Response in Patients
with Rectal Cancer) ist es, einen individuellen Response-/Toxizitätsscore für Patienten zu entwickeln, die bei diagnostiziertem
lokal fortgeschrittenem Rektumkarzinom mit neoadjuvanter Radiochemotherapie behandelt werden. Ziel der vorliegenden Arbeit
war, eine einfache und zuverlässige Methode zur Detektion des individuellen zytogenetischen Schadens durch die Radiochemo-
therapie herauszuarbeiten, die im weiteren Verlauf der Arbeit der Forschergruppe Anwendung finden soll. Wir verglichen dabei
den Mikronukleustest (MN) mit der Chromosomenaberrationsanalyse (CAA).
1
Department of Radiotherapy and Radiooncology, University Medicine Göttingen, Göttingen, Germany,
2
Department of Hygiene and Environmental Medicine, University Medicine Göttingen, Göttingen, Germany,
3
Department of Medical Statistics, University Medicine Göttingen, Göttingen, Germany,
4
Department of Clinical Pharmacology, University Medicine Göttingen, Göttingen, Germany,
5
Department of Surgery, University Medicine Göttingen, Göttingen, Germany,
6
Department of Radiotherapy and Radiooncology, Ärztehaus an der Ammerlandklinik, Westerstede, Germany.
*H. A. Wolff and S. Hennies contributed equally to this work
Patienten und Methodik: Periphere Blutlymphozyten von 22 Patienten wurden vor (0 Gy), während (21,6 Gy) und nach (50,4 Gy)
Radiochemotherapie untersucht. Der zytogenetische Schaden wurde mittels MN und CAA analysiert und die Äquivalenz beider
Methoden geprüft.
Ergebnisse: Eine signifikante Zunahme chromosomaler Schädigungen durch die Bestrahlung in Abhängigkeit von der applizier-
ten Dosis konnte bei beiden Techniken, unabhängig von der applizierten Chemotherapie, beobachtet werden. Die Gleichwertigkeit
beider Methoden konnte durch den Äquivalenztest nach Westlake gezeigt werden.
Schlussfolgerung: Es zeigte sich eine Äquivalenz der angewandten Methoden, was uns nun die Möglichkeit bietet, den MN
gleichwertig gegenüber der CAA anzuwenden und für die geplanten Analysen bezüglich des individuellen Response-/Toxizi-
tätsscores zu verwenden. Die Mikronukleustechnik ermöglicht durch leichtere Zählkriterien in kürzerer Zeit eine größere Anzahl
von Zellen zu zählen, was zu einem valideren statistischen Endergebnis führt.