You are on page 1of 27

NEWS AGENCIES:

BY:ANUM CHHOTTANI
NATIONAL NEWS AGENCIES OF
PAKISTAN:
ANN
NNI

SABAH

INP

PPI

ONLINE NEWS AGENCY

APP

UPP

PPA
ANN:
The Asia News Network (ANN) is one of the worlds
biggest media alliances. Founded in 1999 with seven
members, ANN now comprises 21 leading media, mostly
leading national English-language daily, from South,
Southeast and Northeast Asia. ANNs main activities are
daily exchanges of news, photos and a host of other
collaborations. *The networking of newspapers in Asia
was first discussed informally by Asian editors who
participated in the first Asian-German Editors' Forum
organised by the Konrad Adenauer Foundation in
Manila. Encouraged by the forums success and the warm
fellowship among them, the editors decided to pursue a
more permanent professional and business relationship.
With the goal of improving coverage of Asian affairs by
Asian media, ANN was born.
NNI:
It was established in 1992 and headquartered in
G-7 zero point, Islamabad. * It have also offices in
other major cities of Pakistan including Lahore,
Karachi, Quetta and Peshawar.
It have hundreds of reporters, Bureau chief all
across the Pakistan and around the globe to cover
national and international issues.It provide
services in both languages Urdu and English. In
2013 NNI's photographer killed in a blast.
SABA:
SOUTH ASIAN BROADCASTING AGENCY
Chief aditor is Shakil Ahmed Turabi .

It is a public agency.

Accurate & Reliable


INP:
INP.net.pk is among the Pakistan leaders in online
news and information delivery. Staffed 24 hours,
seven days a week by a dedicated staff in INP
Capital headquarters in Islamabad, and in bureaus
Lahore, Peshawar, Karachi, Queatta & Azad
Kashmir, with more than 1000 correspondent all our
the Pakistan and world, INP.net.pk relies heavily on
INP's team of almost 100 news professionals.
INP.net.pk features the latest technologies, to

searchable archives of news features and


background information.
The site is updated continuously throughout the

day.
PPI:
(PPI) News agency founded in June 1956 as Pakistan Press
Association (PPA). The name was changed in 1968. It was first
started by Mr. Muzzam Ali, the Chief Editor of Associated Press of
Pakistan (APP). The agency objective was to provide competition
to APP's monopoly. It began its service by hand, only in Karachi.
PPA also built up a network of correspondents in the smaller

cities and towns in Pakistan. This was in contrast to APP, which


had coverage in a limited number of large cities. For foreign news
the agency signed up with the Agence France-Presse (AFP) in
1957, and a year later became the first Asian partner of DPA. PPA
also posted a correspondent in the Middle East, an area of special
interest to Pakistani newspapers.
In 1958, the agency installed the teleprinters in the offices of its

clients. By 1960, PPI had subscribers in all the major newspapers


centers of Pakistan, namely Karachi, Lahore, Rawalpindi and
Dacca.
ONLINE NEWS AGENCY:
It was in this background that Mr. Mohsin Baig, the company's
Chairman thought of setting up a news network worthy of credibility at
home as well as in the foreign world. Mr Baig, who has been a
journalist in his own right and now Chief Executive Online initiated
this project in January 1999. OINN is different from contemporary
Pakistani news agencies in many ways.
There has been a very strong feeling in the outside world that there is
no credible and independent source of information in Pakistan, chiefly
because the electronic media, including radio and television networks
are state- owned.
Online is the first-ever Pakistani news agency operating English and
Urdu news services simultaneously along with comprehensive national
and international photo coverage. Our news reports often appear in the
national and international print media while our photographs
dominate news pages in most of the newspapers coming out from
Islamabad, Karachi, Lahore, Peshawar and Quetta besides some
leading papers in the Middle East, Europe and the United States.
APP:
The Associated Press of Pakistan (APP) started its
life in 1947 with the independence of Pakistan.
Initially it was run through a Trust, but owing to
financial bottlenecks, it was taken over by the
Government through an Ordinance called;
Associated Press of Pakistan (taking over)
Ordinance 1961,
on 15th June 1961, to put it on a sound financial

footing. APP was later converted into Corporation


on October 19, 2002 through an Ordinance
renaming it as Associated Press of Pakistan
Corporation (APPC) and lending a status of semi
government media government.
UPP:
United Press Of Pakistan
UPP United Press Of Pakistan Ltd, is located at
Abdullah Haroon Road in Karachi. UPP is
involving in publishing, printing of books and
other corporate promotional materials.
PPA:
Pakistan Press Agency (PPA) was established in 1990 in Karachi
by Mr. Akhtar Jamal (an experienced journalist who served
several reputed international news organizations for more than
ten years in Ankara, Vienna and Beirut)) as its Chief Executive
and Mr. M. N. Deen, (who had retired as director of Press &
Information Department, Government of Pakistan) as its
managing editor. (Unfortunately Mr. Deen expired in 1998).
Initially PPA started its work with Jang Group of Newspapers

for which Mr. Jamal had already worked for years.


Apart from more than a dozen Urdu newspapers, several

English dailies, including Pakistan Observer (Islamabad), The


News International (Karachi), Jang London, Frontier Post
(Peshawar) and Daily Statesman published PPA stories. In
1998 PPA published its first book Who is Who in Pakistan
edited by Akhtar Jamal. PPA has two main offices in Pakistan,
Islamabad and Karachi.
SHARP EYE :
Sharp Eye is Pakistan's Independent International
News Agency Established in January 2000. With the
aim to provide true news to T.V. Channels, national
as well as international newspapers on modern lines
following the modern and latest standards; "Sharp
Eye" is working under the supervision of its founder
Mian Muhammad Azhar Amin. He is renowned
Journalist of Pakistan and has the experience of
working for Pakistani as well as foreign Newspapers,
News Agencies and a TV Channel. In the light of his
Experience he felt the need for establishment of an
independent news agency that could be a source for
presenting true news to media all the world in
different languages.
NATIONAL NEWS AGENCIS OF
DIFFERENT COUNTRIES:
UAE: WAM
CHINESE: XINHUA

RUSSIA: ATARTAS

IRAN: IRNA

SHAM: SANA

MALAYSIA: BARNAMA

INDIA: PTI

JAPAN: KYODO

RUSSIA:SPUTNIK
WAM:
The WAM was launched in November 1976. It started Arabic broadcast
on 18 June 1977 and English broadcast in December 1978. The agency
which is headquartered in Abu Dhabi is part of National Media
Council.
The agency has Arabic and English news services and has a website in
both language. In addition to its national offices, it has offices in Cairo,
Beirut, Washington, Sanaa, Brussels and Islamabad. It is a member of
the Gulf Cooperation Council news agencies, the Federation of Arab
News Agencies, the International Islamic News Agency, the Pool of
Non-Aligned News agencies[ and of the Organization of Asia-Pacific
News Agencies (OANA).
The agency has cooperation and news exchange agreements with
various news agencies, including the Sudan News Agency, the
Malaysian National News Agency, the Russian News Agency, the
Chinese News Agency, Xinhua, the Kuwait News Agency, the
Jordanian News Agency, the Indonesian News Agency, and the Yemeni
News Agency. Since 2012 the agency has also been in cooperation with
the official Turkish news agency, Anadolu Agency
XINCHUA:
Established on November 7, 1997, as an online news provider of the
Xinhua News Agency, it was officially named Xinhuanet on March
10, 2000 and began around-the-clock news release with leading
online public opinion at home and setting a good image of China
abroad as its main task.
Starting from 2010, Xinhuanet began transforming itself from a

governmental cultural institution to an enterprise, operating in the


entity of the Xinhua Network Corporation Limited. In May 2011,
the Xinhuanet Corporation LTD. was officially established.
Xinhuanet releases news items 24 hours daily in various

languages, namely, Chinese (simplified and traditional), English,


French, Spanish, Russian, Arabic, Japanese, Korean, Tibetan, and
Uygur by using multimedia communication means, such as texts,
photos, graphics, audio messages, video, blogs, podcast, microblog,
short messages, and cell phone news. As a result, it can reach
directly and instantly its audiences at home and abroad at crucial
moments of major news coverage and breaking events.
ITAR-TASS:
The news agency was named the Information
Telegraph Agency of Russia (ITAR-TASS) in
January 1992 after the collapse of the Soviet
Union and the proclamation of sovereignty by
democratic Russia. TASS: In September 2014 the
agency returned to its former and world-famous
name for delivering news to global audiences -
simply titled TASS. Rebranding the oldest news
agency in Russia is destined to become a symbol
of professionalism, enthusiasm, readiness of its
team for personal development and the agencys
bid to preserve and develop its best tradition.
IRNA:
The Islamic Republic News Agency *(Persian:
(, or IRNA, is the official
news agency of the Islamic Republic of Iran. It is
government-funded and controlled under the
Iranian Ministry of Culture and Islamic
Guidance. *The agency also publishes the
newspaper Iran. As of 2010[update], the
Managing Director of IRNA is Mohammad
Khodaddi. IRNA has 60 offices in Iran and 30
more in various countries around the world
SANA:
The Syrian Arab News Agency (SANA) is the national official
news agency in Syria. It was established in 1965. It is linked to
the Ministry of Information and has its headquarters in
Damascus.
The Agency provides full coverage of local, Arab and

international events based on balanced, objective approach. It


is always matching up with the latest developments in news
agencies work.
SANA performs its work through a highly-qualified staff at its

Damascus- based headquarters and reporters at all state


ministries and institutions, as well as offices in all of the 14
Syrian governorates.
The Agency also has offices in Beirut, Paris, Moscow, Jordan,

Tehran, Kuwait, Cairo, Libya, Rome and Turkey. There are


approximately 43 correspondents in other Arab and foreign
countries all over the world.
BARNAMA:
The National News Agency of Malaysia or BERNAMA, a statutory
body, was set up by an Act of Parliament in 1967 and began
operations in May 1968.
A five-member Supervisory Council appointed by the Yang di-

Pertuan Agong is created to ensure that BERNAMA is always guided


by the provisions of the Act in implementing its objectives.
BERNAMA is managed by a Board of Governors appointed by the

Yang di-Pertuan Agong. The Board comprises a Chairman and six


representatives each from the Federal Government and Newspapers
that are subscribers of BERNAMA. They each have alternate
members who are also appointed by the Yang di-Pertuan Agong.
The BERNAMA management is headed by a General Manager who

is assisted by a Management Committee that implements all


programe and activities as well as decisions of the Board of
Governors. The agency has its offices in all the states in Malaysia
and correspondents in Singapore, Jakarta, Bangkok and stringers or
retainers in United States Of America, Nepal and Europe.
PTI:
*PTI was registered in 1947 and started functioning in
1949. Today, after 65 years of its service, PTI can well
and truly take pride in the legacy of its work, and in its
contribution towards the building of a free and fair
Press in India.
On its golden jubilee in 1999, President K R
Narayanan said:"We got independence in August
1947.But independence in news and information we
got only with the establishment of PTI in 1949.That is
the significance of PTI...
Indias premier news agency, having a reach as vast as
the Indian Railways. It employs more than 400
journalists and 500 stringers to cover almost every
district and small town in India
KYODO:
It was established in November 1945 and it
distributes news to almost all newspapers, and
radio and television networks in Japan. The
newspapers using its news have about 50 million
subscribers. K. K. Kyodo News is Kyodo News'
business arm, established in 1972.
The subdivision Kyodo News International,

founded in 1982, provides over 200 reports to


international news media and is located in
Rockefeller Center, New York City.[1]
Their online news site is in Japanese, Chinese

(Simplified and Traditional), Korean, and English


SPUTNIK:
Sputnik is a news agency, news websites and radio broadcast service
established by the Russian government-controlled news agency Rossiya
Segodnya.Headquartered in Moscow, Sputnik has regional editorial offices
in Washington, Cairo, Beijing, London and Edinburgh. It focuses on global
politics and economics and is geared entirely towards a non- Russian
audience.Sputnik has been widely accused of bias, disinformation and
being a Russian propaganda outlet.
Sputnik currently operates news websites, featuring reporting and

commentary, in over 30 languages including English, Spanish ,Polish,


Serbian, and several others. The websites also house over 800 hours of
radio broadcasting material each day and its newswire service runs
around the clock. Alongside its news content, Sputnik also sells other
products including photo essays, live streaming, infographics, and public
opinion surveys.
Sputnik News is a successor to Russian state-owned RIA Novosti's

international branch, which became defunct in 2013.Whereas RIA


Novosti's output tended to emanate from a more concentrated base in
Moscow, Sputnik's content is drawn from a number of international
bureaux.
QATAR:
Qatar News Agency (QNA) was established in May 25th, 1975 by the Emiri
Decree number 94 of the year 1975, to become the second Arab news agency
dedicated to covering news in the Gulf Region and one of Qatars big
achievements in the field of information.
The agency witnessed quantitative and qualitative developments. It started

with a transmission of half an hour a day, now its transmission extends to


24 hours a day. The Emiri Decision issued on 12 September, 2007
organizing the agency shows the keenness of the political leadership and its
interest in rising media awareness and consolidating its professionalism in
the country.
The Agency is objective and impartial in its coverage of news. (QNA)s

presiding over of the Federation of Arab News Agencies (FANA) for two
years contributed to consolidating the Arab media which became more
developed thanks to the new technologies it uses.
QNA is a member of the Arab News Agencies Union (ANAU) and of the

League of the News Agencies of the Non-Alignment Movement.(QNA) is


also a member of the World Association of Newspapers (WAN). It is
accredited by (ANAU) to serve as a news dispatching center between these
agencies and the South-East Asian and Pacific News Agencies Union.
INTERNATIONAL NEWS AGENCIES:
AFP
REUTERS

AP
AFP:
Agence France-Presse (AFP) is an international news agency headquartered in Paris, France. Founded in
1944, AFP is the third largest news agency in the world, after the Associated Press (AP) and Reuters.
Journalists of the French Resistance established the AFP in the headquarters of the former "Office
Franais d'Information", a Vichy news agency, following the liberation of Paris.
Currently, the CEO is Emmanuel Hoog (fr) and the News Director is Michle Lridon. AFP has regional

offices in Nicosia, Montevideo, Hong Kong, and Washington, D.C., and bureaux in 150 countries. AFP
transmits news in French, English, Arabic,Portuguese , Spanish, and German.
AFP is a global news agency delivering fast, in-depth coverage of the events shaping our world from wars

and conflicts to politics, sports, entertainment and the latest breakthroughs in health, science and
technology.
Agence France-Presse (AFP) is the oldest news agency in the world, and one of the three largest, together

with Associated Press and Reuters. It is the largest French news agency. Founded by Charles-Louis
Havas (as Agence Havas) to provide news about France to foreign customers, the agency was suppressed
duringGerman occupation in the Second World War. After the liberation of Paris, journalists from the
French Resistance quickly set up the agency as the voice of liberated France, under the name Agence
France-Presse. Established after the war as a state enterprise, AFP now operates independently, with its
statute demanding that it not be controlled by any ideological, political, or economic group.
AFP continues to be based in Paris, with regional centers inWashington, Hong Kong, Nicosia, and

Montevideo as well as bureaus in 110 countries. It transmits news in French, English, Arabic, Spanish,
German, Portuguese, and Russian. With its "guarantee of excellence"editorial quality and reliability,
the guiding principle of speed and accuracy, diversity and dynamism, innovative multimedia products,
and a long service tradition AFP aims to maintain and strengthen its position as one of the greatest
news agencies in the world. With such a vision comes responsibility, and mere assurance of independence
may not be sufficient to succeed; a standard of excellence in morality, truth, and goodness, is also needed.
REUTERS:
Reuters was set up in 1851 by Paul Julius Reuter, a German-born
immigrant. He opened an office in the City of London which transmitted
stock market quotations between London and Paris via the new Calais-
Dover cable. Two years earlier he had used pigeons to fly stock prices
between Aachen and Brussels. Reuters, as the agency soon became
known, eventually extended its service to the whole British press as well
as to other European countries. It also expanded to include general and
economic news from across the world. Its reputation rapidly gained
ground thanks to a series of major scoops.

The one Reuters journalists love to cite most was in 1865 when the
company was first in Europe with news of US President Lincoln's
assassination. Advances in overland telegraphs and undersea cables
allowed the news wire to expand into the far east in 1872 and South
America in 1874. In 1883 Reuters started transmitting messages
electrically to London newspapers and in 1923 it pioneered the use of
radio to transmit news internationally. The new owners, the British
national and regional press, formed the Reuters Trust, with independent
trustees who must safeguard the group's independence and neutrality
AP:
he Associated Press (AP) is an American multinational nonprofit news
agency headquartered in New York City that operates as a cooperative,
unincorporated association. The AP is owned by its contributing
newspapers and radio and television stations in the United States, all
of which contribute stories to the AP and use material written by its
staff journalists. Most of the AP staff are union members and are
represented by the Newspaper Guild, which operates under the
Communications Workers of America, which operates under the AFL
CIO.
As of 2007, news collected by the AP was published and republished by
more than 1,700 newspapers, in addition to more than 5,000 television
and radio broadcasters. The photograph library of the AP consists of
over 10 million images. The AP operates 243 news bureaus in 120
countries. It also operates the AP Radio Network, which provides
newscasts twice hourly for broadcast and satellite radio and television
stations. Many newspapers and broadcasters outside the United States
are AP subscribers, paying a fee to use AP material without being
contributing members of the cooperative.