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Kurzskript Der Kieferorthopädischen Biomechanik. Kapitel II: Horizontale Bogenbiegungen
Kurzskript Der Kieferorthopädischen Biomechanik. Kapitel II: Horizontale Bogenbiegungen
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Ulrich Kritzler
Private Practice of Orthodontics, D 48231 Warendorf Germany
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a b c
d e f
Abb. 16 Intraorale Aufnahmen eines Patienten mit Verschiebung der oberen Mittellinie. a–c Die Korrektur sollte durch eine Translation der oberen
4 Schneidezähne erfolgen. Der dazu erforderliche Kraftvektor ist auf der frontalen und der Okklusalaufnahme markiert. d Markierung der von den beiden
Teilbögen ausgeübten Kräfte, e fortgeschrittenes Behandlungsstadium, f Behandlungsergebnis.
ßig kreissegmentförmig gebogen wird, überträgt er eine vertikal gegengesetzter Richtung reagieren, was schädlich sein kann und
What
seems
to
be
the
latest
will
never
replace
the
need
to
gerichtete Kraft auf die Einheit, mit der er punktförmig Kontakt
hat. Demgegenüber wird ein logarithmisch gebogener Draht
Zeit erfordert.
punkt eine Retraktion geplant, müssen die Gewebe 2-mal in ent-
die von Fiorelli u. Melsen [6] entwickelt wurde.
Zusammengestellt
von
FZA
für
Kieferorthopädie
Dr.
Ulrich
Kritzler
a b c
Horizontale
Bogenbiegungen
Grundsätzliches
Die
mesiodistale
Lage
der
V-‐Biegung
ist
entscheidend
für
das
auf
die
Molaren
einwirkende
Kraftsystem.
A.
V-‐Biegung
im
mesialen
Drittel
zwischen
Eckzahn
und
6er:
Nur
nach
lingual
wirkende
Kraft
B.
V-‐Biegung
in
der
Mitte
zwischen
Eckzahn
und
6er:
keine
lateralen
Kräfte.
Reines
Drehmoment,
welches
eine
Rotation
nach
außen
(mesiobukkale
Drehrichtung
)
erzeugt
C.
V-‐Biegung
im
distalen
Drittel
zwischen
Eckzahn
und
6er:
Es
entsteht
ein
Drehmoment
mit
mesiobukkaler
Rotation
und
eine
nach
bukkal
wirkende
Kraft
Ffg. 11. Mesiodistal position of V bends placed between canine
ween molars and and molar alters force system on the molars. A, Lingual force
em. A, Bend at only. B, A pure moment (couple) on the molar producing me-
e; the incisor re- siobuccal rotation; no lateral forces. C, Moment producing me-
ed at a/L = 0.5. siobuccal rotation. Buccal force is on the molar. All forces are
opposite couples. shown acting on the teeth.
ent would occur.
root torque and
forces are shown
Abb. 1
Let us place a V bend in a continuous arch with the
apex of the V one third the distance from the molar
tube to the incisor brackets (a/L = 0.33). A single
intrusive force is produced on the incisor and on the
clinical appli- molar both an eruptive force and a moment tending to
force systems.
move the roots forward and the crowns back. This could
orces and mo-
nitudes will be
lead to incisor intrusion, molar tipback, and, if the arch
wire is tied back, possible retraction of the upper in-
equilibrium di-
cisors (Fig. 10, A). If we decide to place our V bend
even farther posteriorly, perhaps next to the molar tube,
s and moments
the force system will change. This configuration would
arch in which produce a moment on the central incisor tending to
the first molar move the crown back and the root forward (labial root
e liberties with torque). This moment produced on the central incisor
be more com- could be useful in preventing flaring of the upper incisor
the corner and during intrusion; however, in other situations it could
KRITZLER BIOMECHANIK HANDOUT 1
een the attach- be an undesirable side effect, moving the root labially.
) forces acting When the V bend is placed off center posteriorly so that
Mulligan
the short sections are now applied to the molars.
ment. The molar definitely requires buccal move-
The bends are located just mesial to the molar
ment, but the buccal force associated with the
tubes. Since the first question asked pertains to
rotational moment is already present. Therefore,
rotations, it is obvious that the rotation illustrat-
short section points to the lingual, the force must first question deals with rotation, which is obvi-
Molar Control
where it is available for immediate and auto- during the initial periods of learning, it would be
matic recall. This is no different from learning wise to activate and then remove the archwire to
the spelling of difficult words, the alphabet, get an immediate idea of what configuration is
multiplication tables, languages, or any other being created. Eventually, there will be configu-
subject that requires repetition in words or rations far from what most individuals would
actions. Such learning is referred to as “spaced imagine.
repetition”.
Remember, there will be an equal and
The Out-Bend
opposite force acting on the cuspid, but this is the
area of rigidity previously described, in which Moving next to Figure 2-5, the same basic
response is quite negligible. The molar effective- problem presented in Figure 2-4 is repeated with
Abb. 2
ly responds because of its location in a resilient an obvious molar displacement in the opposite
Fig. 2-6 Toe-in
section of the archwire. bend.
Figure 2-4 also contains Fig. 2-7
direction. Since thereToe-out
are nobend.
rotations present,
a smaller illustration of the continuous archwire the first question pertaining to rotations requires
Als
erstes
werden
die
Rotationen
durch
Off
Center
Biegungen
vor
den
and its configuration following activation and no action. The second question pertaining to dis-
removal. Keep in mind that all activations are placements requires a buccal force. An out-bend
done intraorally with a Tweed-loop plier. The is the bend of choice. Note the archwire configu-
Molaren
behandelt
VOLUME XXXVI NUMBER 2 71
operator will not see the resulting archwire con- ration upon removal. When only in-bends or out-
figuration until removal is indicated. Of course, bends are required, it becomes so obvious as to
Die
In
und
Out-‐Biegungen
werden
in
Höhe
des
distalen
Kontaktpunkts
der
Eckzähne
angebracht,
dies
geschieht
unanbhängig
davon,
ob
der
3er
bebändert
ist
oder
nicht.
Abb. 4
Fig. 1-19 Horizontal forces acting through molar Fig. 1-20 Horizontal forces produce lingual and
tubes. buccal crown moments.
how often w
recognize an Da
die
Kräfte
ausserhalb
des
Widerstandszentrums
angreifen,
ing on the teeth, since the small anterior moment
flattening. The force system pictured here is act-
with a functi werden
die
Kronen
der
Molaren
bei
expandierenden
K19räften
nach
ment, as the curve of Monson will show signs of
VOLUME XXXVI NUMBER 1
aussen
und
bforces
ei
konstringierenden
Kwidth.
räften
nach
innen
gekippt.
When t frontal view will provide the clue to displace-
e posterior Fig. 1-10 Extrusive forces may reduce posterior
reveal a stee Fig. 1-12 Intrusive may increase posterior arch
viously discussed. Looking at the patient from a Fig. 1-12 Intrusive
ing at the p arch width.
molar, with the potential for displacement as pre- arch width.
Again, if lat that a lingual crown moment is present on each
with the pote moment. The posterior extrusive force means
cal crown m produces a relatively small counterclockwise
be intrusive a to the center of resistance in the incisor segment,
When vertic bracket. Instead, the intrusive force, acting labial
nificant flari forming an equal and opposite moment at the
forces will sl no net forces. But a round wire is incapable of
place over a would result in equal and opposite moments with
fective mean and opposite wire-bracket angles at each end
why a curve filling the molar tubes and incisor slots, the equal
not immedia a round wire. If the wire were rectangular and
are indicated wire. In Figure 1-17, we can see that this must be
be either rou ing in opposite directions at each end of the arch-
present in a f upper force system contains vertical forces act-
Next, present in the archwire. It will be noted that the
o k e e p the canines f r o m
y o f the segment. T h e r e -
effects o f the 2 x 6 arch
nantly molar movement.
ue if identical bends are
the 2 x 6 arch wire be-
ite Mcs a n d / o r forces on
ne will tend to cancel out
e n t is visualized as o n e
some side efl'ects to the
bserved because the wire
n t retains some tlexibility
r b r a c k e t distances.
ire systems discussed in
me the canine a n d m o l a r
inear, a n d the wire be-
g m e n t b e l o r e activation.
Mc
2 x 6 arch wire will in-
Figure 1. Placing a 2 x 6 arch wire with a symmet-
ateral bends, and the sys-
according to the princi- rical V-bend over the brackets in which it will be Abb. 6
inserted will reveal opposite but equal angles of wire
nics. Although forces
t systems are statically in-
entry at the two brackets.
Werden
die
6
Frontzähne
(3-‐3)
und
die
6er
bebändert,
so
analysis is still possible to
moment present and, spricht
T h e left and m rightan
von
einer
when the 2 x 6 arch wire is inserted (Fig 2).
canine will both 2x6
Bebänderung.
Wird
eine
Center-‐Biegung
in
der
Mitte
[eel D-out
on of the net associated
zwischen
cancel each o t h e r d outem
if we F rontzahnsegment
m o m e n t s o f the couples but these will tend to
und
den
Molaren
angebracht,
so
heben
sich
die
esent in the wire at time visualize the ante-
the teeth begin to move).
in der forces Transversalen
associated with the Mcswirkenden
rior s e g m e n t as o n e large tooth. Because the
equilibrium at Kräfte
auf
und
es
verbleibt
ein
hinteres
und
nds
vorderes
Drehmoment,
tile canines a n d molars also cancel each o t h e r
welches
die
Molaren
nach
distal
dreht.
Im
Frontzahnbereich
out, only m o l a r M-out rotations remain.
wire with a symmetrical
r the canine a n d m o l a r heben
Clinical Usessich
die
beidseitigen Drehmomente
gegenseitig auf.
ut inverse angles o f wire
when bilateral M-out rotations o f the molars
T h i s activation o f the 2 ! 6 appliance is useful
Fig 1). T h e Mcs at both
equal in m a g n i t u d e but Transverse
TransverseArch
ArchWire
WireActivations 3939
width (as m e a s u r e d at the CR~.~). T h e Cm.s o f
are desired without e x p a n s i o n o f i n t e r m o l a r Activations
T h e i r associated equilib-
each o t h e r out a n d both maxillary molars has b e e n postulated to be lin-
e n d e n c y to rotate a r o u n d gual to the c e n t r a l fossa f r o m an occlusal
tance ((;R~) in opposite
Mc
s t a n d p o i n t and, b e c a u s e o f the r h o m b o i d a l
shape o f m o l a r crowns, arch p e r i m e t e r is in-
creased a n d m o l a r M-out rotations help to-
otations w a r d the correction o f Class I I malocclusions. 7
ds made approximately
Molar Mesial-In Rotations
canine a n d m o l a r brack-
r mesial-out (M-out) cou- Bilateral toe-out bends made approximately
t a l - o u t (D-out) c o u p l e s halfway between the canines and molars will
Mc
Mc Mc
Mc
Figure 3. Bilateral toe-outs located halfway between
Figure 2. Bilateral toe-ins located halfway between Figure
the 3. and
molar Bilateral
caninetoe-outs located
brackets halfway between
are symmetrical V-
Figure 2. Bilateral
the molar and caninetoe-ins located
brackets are halfway between
symmetrical V- the molar
the molar androtations
canine of
brackets are will
symmetrical V- bends. M-in and canine
molar brackets
rotations are symmetrical
will occur and althoughV-
bends. M-out the molars be the pre- bends. M-in molar rotations will expansion
occur and will
although
bends. M-out rotations effect
of the inmolars will be the pre- not intuitively obvious, no molar oc-
dominant orthodontic this case. not intuitively obvious, no molar expansion will oc-
cur.
dominant orthodontic effect in this case.
cur.
Abb. 7
result in a diametrically o p p o s e d situation to
librium force acting at each bracket is zero be-
result
the o n ein above
a diametrically o p p o s em
with all couples, d o situation
m e n t s andto librium
cause the force
two Mcsactingareatequal
each abracket
n d opposite. is zeroAsbe-
the
forces o n ereversed (Fig all
above with 3). couples, mom
T h e clinical e n t s will
result and
cause
forces reversed the b e nthed is two Mcs progressively
located are equal a n dcloser opposite.
to theAs
be bilateral m o l (Fig 3). T h e clinical
a r mesial-in (M-in) result
rotations will
be mthe
o l a rb ebracket,
n d is located
the m aprogressively
g n i t u d e o f thecloser to the
net equi-
a r o ubilateral
n d their mrespective
o l a r mesial-in
CR~~. (M-in) rotations m o l a r bracket, the m a gasn i the
t u d eMoc f atthe
a r o u n d their respective CR~~. librium forces increases thenet
m oequi-
lar
librium forces
increases and the increases
M c at the as the canine M c at the m o l a r
decreases.
Clinical Uses
Clinical Uses Atincreases
one-third andthethelength
M c ato the f thecanine wire decreases.
segment
Bilateral M-in rotations of the maxillary molars At one-third
away the length
f r o m the molar, the angle o f the wire e snet rgymat
o f wire ent
KRITZLERBilateral
toBIOMECHANIK
M-in
decrease arch p eHANDOUT
rotations
r i m e of
t e r the
aremaxillary molars
often required away
the caninef r o mbracket
the molar, the angle
becomes zero aonfdwire e n t r y at
no couple
4
to
in udecrease
p p e r p r earch
m o l a rp eextraction
r i m e t e r are often
cases to crequired
ompen- istheg ecanine
n e r a t e dbracket
6 ; the becomes
only e q uzero i l i b rainudm nof ocouple
rces
in u p p e r p r e m o l a r extraction cases to c o m p e n -
Abb.
2
Beidseitige
Center
Biegungen
in
der
Horizontalebene
in
Form
einer
toe-‐in
Biegung
sind
symmetrische
V-‐Biegungen
und
führen
also
hauptsächlich
zu
einer
Distorotation
der
6er.
Abb.
3
Beidseitige
Center
Biegungen
in
Form
einer
toe-‐out
Biegung
sind
symmetrische
V-‐Biegungen
und
führen
hauptsächlich
zu
einer
Mesiorotation
der
6er.
2x6
40Bebänderung
Joe Rebellato
Off-‐Center
Biegungen
'-F
Me
Figure 4. The larger angle of wire entry of a 2 x 6
Me
arch wire with an asymmetrical V-bend can be de- Figure 5. Toe-in bends closer to the molar than the
termined by placing the wire over the brackets as canine brackets result primarily in molar expansion
shown. In this case, the larger M c is at the molar and M-out molar rotations. The orientation of the
bracket. The equilibrium forces of the smaller Mc smaller M c at the canine will determine whether its
will either enhance or attenuate the magnitude but, associated equilibrium forces wiI1be additive or sub-
will not change the direction of, the net equilibrium tractive with those associated with the M c at the mo-
forces acting at each bracket. Abb. 8
lar.
Off-‐Center
Biegungen
vor
den
Molaren
in
Form
einer
toe-‐in
Biegung
führen
zu
einer
librium forces increases, only this time, their
Expansion
des
Zahnbogens
bei
gleichzeitiger
Distorotation
with m o l a rdes
6ers.
M-out
Als
Nebenwirkung
rotations. O n c e again, it is
direction is d e t e r m i n e d by the orientation of
können
thedie
Mcs 3er
at nthe
ach
innen
gehen.
canines.
i m p o r t a n t not to tie the 2 x 6 arch wire into
the p r e m o l a r brackets. I f the 2 x 6 a r c h wire is
tied into the p r e m o l a r brackets, it b e c o m e s an
Molar Mesial-Out Rotations arch wire with a symmetrical V - b e n d if the toe-
in is located halfway between the p r e m o l a r a n d
Bilateral toe-in b e n d s placed closer to the mo- m o l a r bracket (Fig 6). No e x p a n s i o n o f inter-
lars t h a n the canines will result in a g r e a t e r m o l a r width will occur in this case.
angle o f wire entry at the m o l a r bracket and,
consequently, a couple o f g r e a t e r m a g n i t u d e at
the m o l a r on insertion o f the 2 x 6 arch wire Molar Mesial-In Rotations
(Fig 5). M-out Mcs at the molars and associated
equilibrium forces that will be facially directed Bilateral toe-out bends placed closer to the mo-
at the m o l a r a n d lingually directed at the ca- lars will result in a reversal o f the situation
nine will result. H o w e v e r , all bilateral forces above with all couples, m o m e n t s a n d forces in
a n d / o r couples at the canines, being equal and the opposite direction (Fig 7).
opposite, will t e n d to cancel out across the stiff
a n t e r i o r arch wire segment. Clinical Uses
T h i s activation o f the 2 x 6 arch wire is useful
Clinical Uses when constriction o f i n t e r m o l a r width is de-
T hBIOMECHANIK
KRITZLER i s activation HANDOUT
o f the 2 ! 6 arch wire is useful sired in addition to bilateral m o l a r M-in rota-
5
w h e n i n t e r m o l a r e x p a n s i o n is desired along tions.
Knick, der exzentrische Knick und die Stufenbiegung. Mit diesen bukkal dislozierten Molaren zur Anwendung (Abb. 4 a, b). Es re-
kann im Zwei-Bracket-System ein statisch bestimmbares Kraftsys- sultiert eine nach lingual gerichtete Kraft am Molaren und eine
tem erreicht werden [14]. Die Biegungen nach Mulligan sind eine nach lateral gerichtete Kraft sowie ein Drehmoment im Uhrzei-
Kombination aus zentrischem und exzentrischem Knick, somit gersinn am Frontsegment.
werden die auftretenden Kräfte und Drehmomente bestimmbar.
Joe Rebellato Ein lingual dislozierter Molar wird mit einem „Out-bend“ kor-
Die Biegungen werden zwischen Eckzahn und erstem Prämola- rigiert (Abb. 5 a, b). Hier wirkt eine nach bukkal gerichtete Kraft
ren und/oder vor dem ersten Molaren eingebracht. Dabei erfolgt auf dem Molaren, eine nach lateral gerichtete Kraft und ein
die Aktivierung jeweils mit einem Winkel von 458. Als Bogen Drehmoment gegen den Uhrzeigersinn am anterioren Segment.
kommt ein 0,020’’-Stahlbogen zur Anwendung. Mulligan wendet
diesen in einem 0,022’’ × 0,025’’-Slot-System an [13]. Ein rotierter und lingual dislozierter Molar verlangt eine „Toe-in-
Originalarbeit
a b
26
entry of a 2 x 6
Me Abb. 5 a Am Modell gestellte klinische Situa-
tion eines nach lingual dislozierten Molaren.
-bend can be de- Figure 5. Toe-in bends closer to the molar than the
r the brackets as Abb. 5 b „Out-bend“-Biegung (rot), auf-
canine brackets result primarily in molar expansion tretende Kräfte und Drehmoment im Mola-
c is at the molar and M-out molar rotations. The orientation of the
f the smaller Mc renbereich und am Frontsegment.
smaller M c at the canine will determine whether its
e magnitude but, associated equilibrium forces wiI1be additive or sub-
e net equilibrium tractive with those associated with the M c at the mo-
lar. Abb. 9
this time, their Toe-‐in
with m B o liegungen
näher
aOm
a r M-out rotations. n cM e olaren
again, itais
ls
an
den
Eckzahnbrackets
bewirken
eine
orientation of
Expansion
im
toMtie
i m p o r t a n t not olarenbereich
the 2 x 6 archund
wireeine
into Distoration
der
6er.
athe p r e m o l a r brackets. I f the 2 x 6 abr c h wire is
tied into the p r e m o l a r brackets, it b e c o m e s an
Abb. 6 a Am Modell gestellte klinische
arch wire with a symmetrical V - b e n d if the toe- Situation eines rotierten und nach lingual
in is located halfway between the p r e m o l a r a n d dislozierten Molaren.
oser to the mo- m o l a r bracket (Fig 6). No e x p a n s i o n o f inter-
lt in a g r e a t e r m o l a r width will occur in this case. Abb. 6 b „Toe-in-bend“-Biegung (rot), auf-
tretende Kräfte und Drehmoment im Mola-
a r bracket and,
renbereich und am Frontsegment.
e r m a g n i t u d e at
2 x 6 arch wire Molar Mesial-In Rotations
and associated
acially directed Bilateral toe-out bends placed closer to the mo-
ected at the ca- lars will result in a reversal o f the situation
bilateral forces above with all couples, m o m e n t s a n d forces in
being equal and athe opposite direction (Fig 7). b
across the stiff Abb. 10
Strobl
Clinical Uses erster Ordnung … Inf Orthod Kieferorthop 2006; 38: 24 – 28
N et al. Biegungen
T h i s activation o f the 2 x 6 arch wire is useful
when constriction o f i n t e r m o l a r width is de-
h wire is useful
sired in addition to bilateral m o l a r M-in rota-
desired along tions.
Mc
Figure 7. Toe-out bends closer to the molar than
the canine brackets result primarily in molar con- Figure 8. Toe-in bends close to the canine brackets
striction and M-in rotations. The orientation of the result primarily in molar constrictiori with little or
smaller M c at the canine will determine whether its no molar rotation. The smaller M c at the molars will
associated equilibrium forces will be additive or sub- have associated equilibrium forces that will either
tractive with those associated with the M c at the mo- slightly enhance or attenuate the net constrictive
lar, equilibrium forces at the molar brackets.
Mc
Figure 7. Toe-out bends closer to the molar than
the canine brackets result primarily in molar con- Figure 8. Toe-in bends close to the canine brackets
striction and M-in rotations. The orientation of the result primarily in molar constrictiori with little or
smaller M c at the canine will determine whether its no molar rotation. The smaller M c at the molars will
associated equilibrium forces will be additive or sub- have associated equilibrium forces that will either
tractive with those associated with the M c at the mo- slightly enhance or attenuate the net constrictive
lar, equilibrium forces at the molar brackets.
Abb. 12 Toe-‐out
Biegungen
näher
am
Molaren
führen
hauptsächlich
zu
einer
Einengung
im
Molarenbereich
und
zu
einer
Mesiorotation
der
6er.
Abb. 7 a Am Modell gestellte klinische
Situation eines rotierten und nach buk-
kal dislozierten Molaren.
Abb. 7 b „Toe-out-bend“-Biegung
(rot), auftretende Kräfte und Dreh-
moment im Molarenbereich und am
Frontsegment.
a 13. b
Abb.
Originalarbeit
a b
Clinical Uses
~l'his activation o f the 2 ! 6 a r c h wire allows t b r
o the canines constriction o f i n t e r m o l a r width with m i n i m a l
e a t e r angle o f effects o n m o l a r f i r s t - o r d e r rotations.
Die drei Grundaktivierungsarten eines Drahtes sind der zentrische Die erste Drahtaktivierung ist der „In-bend“. Dieser kommt bei
Knick, der exzentrische Knick und die Stufenbiegung. Mit diesen bukkal dislozierten Molaren zur Anwendung (Abb. 4 a, b). Es re-
kann im Zwei-Bracket-System ein statisch bestimmbares Kraftsys- sultiert eine nach lingual gerichtete Kraft am Molaren und eine
tem erreicht werden [14]. Die Biegungen nach Mulligan sind eine nach lateral gerichtete Kraft sowie ein Drehmoment im Uhrzei-
Kombination aus zentrischem und exzentrischem Knick, somit gersinn am Frontsegment.
werden die auftretenden Kräfte und Drehmomente bestimmbar.
Ein lingual dislozierter Molar wird mit einem „Out-bend“ kor-
he molar than Die Biegungen werden zwischen Eckzahn und erstem Prämola- rigiert (Abb. 5 a, b). Hier wirkt eine nach bukkal gerichtete Kraft
in molar con- Figure 8. Toe-in
ren und/oder vor dem bends
erstenclose
Molarento eingebracht.
the canine Dabei
bracketserfolgt auf dem Molaren, eine nach lateral gerichtete Kraft und ein
entation of the result primarilyjeweils
die Aktivierung in molar constrictiori
mit einem Winkel vonwith
458.little or
Als Bogen Drehmoment gegen den Uhrzeigersinn am anterioren Segment.
ine whether its no molar
kommt einrotation. The smaller
0,020’’-Stahlbogen M c at theMulligan
zur Anwendung. molars wendet
will
additive or sub- have
diesenassociated equilibrium
in einem 0,022’’ forces that
× 0,025’’-Slot-System will either
an [13]. Ein rotierter und lingual dislozierter Molar verlangt eine „Toe-in-
Originalarbeit
M c at the mo- slightly enhance or attenuate the net constrictive bend“-Drahtaktivierung (Abb. 6 a, b). Die wirkende Kraft ist nach
equilibrium forces at the molar brackets.
Acht verschiedene
Abb. 14
Molarenfehlstellungen sollen nun vorgestelltToe-‐in
Biegungen
näher
zu
den
bukkal gerichtet und das resultierende Drehmoment verläuft ge-
und die von Mulligan angewendeten Drahtaktivierungen zu de- gen den Uhrzeigersinn. In der Front tritt eine nach lateral wir-
Eckzahnbrackets
führen
zu
einer
Einengung
im
Molarenbereich
und
keiner
oder
einer
ren Beseitigung erläutert werden. kende Kraft auf.
nur
geringer
Rotation
der
Molaren.
Abb. 4 a Am Modell gestellte klinische Situa-
tion eines nach bukkal dislozierten Molaren.
26
Abb.
a
15
b
a b
Die drei Grundaktivierungsarten eines Drahtes sind der zentrische Die erste Drahtaktivierung
Molar Expansion ist der „In-bend“. Dieser kommt bei
Knick, der exzentrische Knick und die Stufenbiegung. Mit diesen bukkal dislozierten Molaren zur Anwendung (Abb. 4 a, b). Es re-
Mo
kann im Zwei-Bracket-System ein statisch bestimmbares Kraftsys- sultiertBilateral
eine nach lingual gerichtete
toe-outs placed Kraft am Molaren
closer to theundcanines
eine
tem erreicht werden [14]. Die Biegungen nach Mulligan sind eine nach lateral gerichtete Kraft sowie ein Drehmoment im Uhrzei-
will result in a reversal of the previous situation
Kombination aus zentrischem und exzentrischem Knick, somit gersinn am Frontsegment.
werden die auftretenden Kräfte und Drehmomente bestimmbar.
with all couples, m o m e n t s a n d forces in the
opposite
Ein lingual direction
dislozierter (Figmit
Molar wird 9).einem „Out-bend“ kor-
Die Biegungen werden zwischen Eckzahn und erstem Prämola- rigiert (Abb. 5 a, b). Hier wirkt eine nach bukkal gerichtete Kraft
ren und/oder vor dem ersten Molaren eingebracht. Dabei erfolgt auf dem Molaren,
Clinical eine nach lateral gerichtete Kraft und ein
Uses
die Aktivierung jeweils mit einem Winkel von 458. Als Bogen Drehmoment gegen den Uhrzeigersinn am anterioren Segment.
kommt ein 0,020’’-Stahlbogen zur Anwendung. Mulligan wendet This activation of the 2 x 6 a r c h wire allows for
diesen in einem 0,022’’ × 0,025’’-Slot-System an [13]. Ein rotierter
e x p a nund
s i olingual
n o f dislozierter
i n t e r m o lMolar verlangtwith
a r width eine „Toe-in-
minimal
Originalarbeit
bend“-Drahtaktivierung
changes in m o(Abb. l a r 6first-order
a, b). Die wirkende Kraft ist nach
rotations.
Acht verschiedene Molarenfehlstellungen sollen nun vorgestellt bukkal gerichtet und das resultierende Drehmoment verläuft ge-
und die von Mulligan angewendeten Drahtaktivierungen zu de- gen den Uhrzeigersinn. In der Front tritt eine nach lateral wir-
ren Beseitigung erläutert werden. kende Kraft auf.
Step Bends
W h e n a 2 !Abb.6 4 arch wire gestellte
a Am Modell with aklinische e n d is
step bSitua-
placed over tion theeines nach bukkal
canine and m dislozierten Molaren.slots,
o l a r bracket
Me similarly oriented
Abb. 4 b angles
„In-bend“- o fBiegung
entry(rot),areauf-
revealed.
Figure 9. Toe-out bends close to the canine brackets T h e Mcs at the canine
tretende Kräfte undand m o l
Drehmoment a r brackets
im Mola- will
both be in the renbereich
sameunddirection
am Frontsegment.
with respect to
result primarily in molar expansion with little or no
molar rotation. The smaller Mc at the molars will each o t h e r and their associated e q u i l i b r i u m
either slightly enhance or attenuate the net expan- forces will always be additive (Fig 10). Locating
sive equilibrium forces at the molar brackets. the bends progressively closer to the brackets
Abb. 16 will result in g r e a t e r angles of wire entry at the
Toe-‐out
Biegungen
näher
zu
den
brackets and g r e a t e r Mcs p r e s e n t on insertion.
Eckzahnbrackets
führen
zu
einer
Expansion
im
Molarenbereich
This in turn, willm it
kto
lead einer
oder
nequilibrium
associated ur
26
a
einer
Mc b
geringen
Rotation
im
Molarenbereich.
forces o f g r e a t e r m a g n i t u d e .
Abb. 5 a Am Modell gestellte klinische Situa-
tion eines nach lingual dislozierten Molaren.
Mc
Abb. 5 b „Out-bend“-Biegung (rot), auf-
tretende Kräfte und Drehmoment im Mola-
renbereich und am Frontsegment.
a
Abb. 17
:5 b
Clinical Uses
This activation of the 2 x 6 a r c h wire allows for
e x p a n s i o n o f i n t e r m o l a r width with minimal
changes in m o l a r first-order rotations.
A.
vMeorne
toe
in
hinten
toe
out
placed over the canine a n d m o l a r bracket slots,
similarly oriented angles o f entry are revealed.
T h e Mcs at the canine and m o l a r brackets will
Figure 9. Toe-out bends close to the canine brackets
result primarily in molar expansion with little or no both be in the same direction with respect to
molar rotation. The smaller Mc at the molars will each o t h e r and their associated e q u i l i b r i u m
either slightly enhance or attenuate the net expan- forces will always be additive (Fig 10). Locating
rol
sive equilibrium forces at the molar brackets. the bends progressively closer to the Transverse brackets Arch Wire Activatior~ 43
will result in g r e a t e r angles of wire entry at the
brackets and g r e a t e r Mcs p r e s e n t on insertion.
This in turn, will lead to associated equilibrium
Mc forces o f g r e a t e r m a g n i t u d e .
Clinical U s e s
This activation o f the 2 x 6 arch wire is useful
J,.,, w h e n m o l a r M - o u t r o t a t i o n s are r e q u i r e d
along with greater molar expansive forces than
MSD
Mc can be obtained with asymmetrical V-bends.
Originalarbeit
Abb. 8 a Am Modell gestellte klinische
mber of reasons.
be the patient has Situation eines stark rotierten und nach
lingual dislozierten Molaren.
Fig.Abb.
Mechanics in Everyday
moments.
SM Publishing, 1040 E. 4-2 Step
hoenix, AZ 85014).
Stufenbiegungen
(vorne
toe
in
–
hinten
toe
out)
verstärken
die
Einengung
im
a b
Molarenbereich
und
führen
zu
einer
Mesiorotation
der
6er.
© 2002 JCO, Inc. 237
Abb. 9 a Am Modell gestellte klinische
Situation eines stark rotierten und nach
bukkal dislozierten Molaren.
a b
Abb. 20
Das „Toe-out-bend“ wird wiederum bei rotierten und bukkal dis- verläuft. Am anterioren Segment kommt es zu einer lateral gerich-
lozierten Molaren angewendet (Abb. 7 a, b). Die Kraftrichtung teten Kraft und das Drehmoment läuft ebenfalls im Uhrzeigersinn.
zeigt nach lingual. Das Drehmoment verläuft im Uhrzeigersinn.
Es zeigt sich im Weiteren eine nach lateral wirkende Kraft am Die letzten 2 Biegungen sind die „Center-bend-in“- und die „Cen-
Frontsegment. ter-bend-out“-Biegung, die jeweils bei einem nach innen oder
KRITZLER BIOMECHANIK HANDOUT außen rotierten Molaren angewendet werden (Abb. 10 a, b und
11
Bei einem stark rotierten und lingual dislozierten Molaren wird 11 a, b). Bei dieser Art von Biegung heben sich die bukko-lingua-
Bilateral toe-outs placed closer to the canines
will result in a reversal of the previous situation
with all couples, m o m e n t s a n d forces in the
opposite direction (Fig 9).
Clinical Uses
This activation of the 2 x 6 a r c h wire allows for
e x p a n s i o n o f i n t e r m o l a r width with minimal
changes in m o l a r first-order rotations.
Step Bends
Stufenbiegungen
W h e n a 2 ! 6 arch wire with a step b e n d is
placed over the canine a n d m o l a r bracket slots,
similarly oriented angles o f entry are revealed.
T h e Mcs at the canine and m o l a r brackets will
Molar Control
out bends close to the canine brackets
Part
4
the bends progressively closer to the brackets
will result in g r e a t e r angles of wire entry at the
brackets and g r e a t e r Mcs p r e s e n t on insertion.
This in turn, will lead to associated equilibrium
c forces o f g r e a t e r m a g n i t u d e .
Originalarbeit
ed with this toe-in bend is desirable, so the need- Abb. 8 a Am Modell gestellte klinische
ed force system is already present. The second Situation eines stark rotierten und nach
question in bend placement provides the oppor- lingual dislozierten Molaren.
tunity for the use of in-bends or out-bends if
desired. Although it is not required in this
instance, the orthodontist may wish to use high- Abb. 8 b „Step- bend“ (out-in) Biegung
er force magnitudes for a number of reasons. (rot), auftretende Kräfte und Dreh-
Maybe the patient is older. Maybe the patient has momente im Molarenbereich und am
Frontsegment.
Osborn Road, Phoenix, AZ 85014). moments.
Abb. 23
Abb. 9 a Am Modell gestellte klinische
Situation eines stark rotierten und nach
NUMBER 4
VOLUME XXXVI © 2002 JCO, Inc. 237
bukkal dislozierten Molaren.
Abb. 9 b „Step-bend“ (in-out) Biegung
(rot), auftretende Drehmomente im 27
Molarenbereich und am Frontsegment.
Weitere
klinische
Konstellationen
Abb. 10 a Am Modell gestellte kli-
nische Situation eines rein nach innen
rotierten Molaren.
a b
Abb. 10 b „Center-bend-in“-Bie-
gung“ (rot), auftretende Drehmo-
mente im Molarenbereich und am
Das „Toe-out-bend“ wird wiederum bei rotierten und bukkal dis- verläuft. Am anterioren Segment kommt es zu einer lateral gerich-
Frontsegment.
lozierten Molaren angewendet (Abb. 7 a, b). Die Kraftrichtung teten Kraft und das Drehmoment läuft ebenfalls im Uhrzeigersinn.
zeigt nach lingual. Das Drehmoment verläuft im Uhrzeigersinn.
Es zeigt sich im Weiteren eine nach lateral wirkende Kraft am Die letzten 2 Biegungen sind die „Center-bend-in“- und die „Cen-
Frontsegment. ter-bend-out“-Biegung, die jeweils bei einem nach innen oder
außen rotierten Molaren angewendet werden (Abb. 10 a, b und
Bei einem stark rotierten und lingual dislozierten Molaren wird 11 a, b). Bei dieser Art von Biegung heben sich die bukko-lingua-
aein „Step-bend“ (out-in) verwendet (Abb.
b 8 a, b). Bei dieser Bie-
len Kräfte auf und es resultieren reine Drehmomente, die ent-
Originalarbeit
Strobl N et al. Biegungen erster Ordnung … Inf Orthod Kieferorthop 2006; 38: 24 – 28
a b
gung“ (rot), auftretende Drehmo-
mente im Molarenbereich und am
Frontsegment.
a b
Originalarbeit
Abb. 11 b „Center-bend-out“-Bie-
gung (rot), auftretende Drehmomen-
te im Molarenbereich und am Front-
segment.
a b
Abb. 25
Schlussfolgerungen 3
Dahlquist A, Gebauer U, Ingervall B. The effect of a transpalatal arch
28
Werden
zwei
Off-‐Center
Biegungen
in
Sfor inne
von
ofTthe
the correction oe-‐out
first molarB iegungen
rotation. Eur J Orthods1996;
ymmetrisch
18:
257 – 267
eingebogen,
Die vorgestellten so
entsteht
derselbe
Effekt
Ingervall
Drahtaktivierungsmöglichkeiten finden
praktische Umsetzung im klinischen Alltag und entsprechen
eine wie
bB, ei
4
Hönigl einer
Center-‐Biegung
K, Bantleon nach
HP. Moments and forces delivered by außen.
Die
transpalatal arches for symmetrical first molar rotation. Eur J Orthod
6er
werden
dem bewährten mesiorotiert.
Konzept von Mulligan [12, 13]. Demnach können 1996; 18: 131 – 139
5
Wise J, Magness B, Powers J. Maxillary molar vertical control with the
Molarenfehlstellungen in der horizontalen Ebene in simpler
Weise effektiv korrigiert werden.
use of transpalatal arches. Am J Orthod Dentofacial Orthop 1994; 106:
403 – 408
6
Ten Hoeve A. Palatal bar and lip bumper in nonextraction treatment.
Die Hauptvorteile der Anwendung des Mulligan-Konzepts kön- J Orthod Dentofacial Orthop 1989; 95: 99 – 106
Intelligentes
Behandeln
nen wie folgt zusammengefasst werden:
– Möglichkeit der Molarenkorrektur im Rahmen einer „6 × 2-
7
8
Hönigl K, Bantleon HP. Die Geometrien nach Burstone zur Abschät-
zung des Kraftsystems am Einzelzahn. Z Stomatol 1993; 10: 541 – 547
Burstone CJ. Rationale of the segmented arch. Am J Orthod 1962; 48:
– Verzicht auf „unangenehme“ Hilfsmittel wie TPA oder LA;
– Unabhängigkeit von der Patientenkooperation;
11
Gunduz E, Zachrisson BU, Honigl KD, Crismani AG, Bantleon HP. An
improved transpalatal bar design. part i. comparison of moments and
forces delivered by two bar designs for symmetrical molar derotation.
– Überschaubarkeit des entstehenden Kraftsystems nach Defi- Angle Orthod 2003; 73: 239 – 243
nition der Molarenfehlstellung und Auswahl der entspre- 12
Mulligan TF. Orthodontische Mechanik und gesunder Menschenver-
chenden Korrekturbiegung. stand. Klaus-E. Färber, American Orthodontics, Lemgo, 1987
13
Mulligan TF. Common sense mechanics in everyday orthodontics.
J Orofacial Orthop 2002; 63: 493 – 508
14
Bantleon HP. Die Simulation von Zahnbewegungen in Abhängigkeit
von Drehmoment und Kraft unter einer dafür entwickelten elektro-
Literatur nischen Messapparatur. Thesis, Karl-Franzens-Universität Graz 1989
15
Rebellato J. Two-couple orthodontic appliance systems: activations in
1
Nanda R. Biomechanics in Clinical Orthodontics. W. B. Saunders Com- the transverse dimension. Seminars in Orthodontics 1995; 1: 37 – 43
16
pany 1997 Isaacson RJ. Activating a 2 × 4 appliance. Angle Orthod 1993; 63:
2
Proffit WR. Contemporary Orthodontics. 3rd ed. Mosby, St. Louis 2000 17 – 24
Strobl N et al. Biegungen erster Ordnung … Inf Orthod Kieferorthop 2006; 38: 24 – 28
A B
Fig. 15 A. Center bend used to rotate second molar, which now requires buccal movement. B. Center bend
converted to off-center bend by removing first molar ligature, creating buccal force.
Abb. 26
führt
zur
to rotating Erweiterung
molars des
W
and correcting crossbites irkungsspektrums
durch
Veränderung
der
simul-
Konfiguration.
taneously. The secret lies in avoiding engagement
of the archwire into the second premolar brackets,
Eine
Center
as seen Biegung
in the upper arch. Ifzall wischen
6er
und
7er
führt
zunächst
zur
Derotation
des
7ers.
Wird
brackets were
engaged, the off-center toe-in bends would become
anschließend
center bends and would therefore not provide buc-(das
Convertible
entfernt)
so
wird
aus
der
Center
d er
6er
a usligiert
Biegung
cal forces. e ine
theOff-‐Center
Here, Biegung
toe-in bend, representing the die
zur
gewünschten
Bewegung
des
7ers
nach
bukkal
short section, results in a force acting in the oppo-
führt.
site direction. It is not uncommon to find molars Fig. 16 Off-center bend placed for canine retrac-
that have drifted mesially before rotating and mov-
ing into lingual crossbite. This is an easy and
tion becomes center bend after space closure.