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people with aGFR <60 ml/min/1.73 m2(GFR categories G3a-G5) who have serious intercurrent illness
that increases the risk of AKI. These agents include, but are not limited to: RAAS blockers
RAAS blockers: Do not routinely discontinue in people with GFR <30 ml/min as they remain
nephroprotective
KDIGO 2012 Clinical Practice Guideline for the Evaluation and Management of Chronic Kidney
Disease
Question:
Geht das Absetzen einer RAAS Blockade nach Verschlechterung der GFR auf < 30 ml/min einher mit
einem erhöhten 5-Jahres Risiko für Mortalität, Kardiovaskuläre Ereignisse und Terminalisierung der
Nierenfunktion?
Study Design
Retrospektive Kohortenstudie
3909 Patienten
Endpunkte:
Results
Kaplan Meier
Mortalität
MACE
ESKD
Intention to treat Analyse: Manche Patienten aus der Absetzen-Gruppe haben Therapie im Verlauf
wieder neu begonnen
Blutungen
Hyperkaliämie